איך להתמודד עם עובד בעייתי

תמיד קיים סיכוי שעובד בעייתי ימצא את דרכו לצוות שלכם. השאלה היא איך כדאי לטפל בו?

יום חמישי 26, באפריל 2018

ג'ף וויליאמס

ככל הנראה חשבתם שיש לכם שליטה טובה על האנשים שהבאתם לחברה שלכם, אבל יכול להיות שיש לכם עובד ממורמר, זועף, לא בוגר, או מדוכא. אולי אפילו גרוע מכך. "אלה אינם פותרי הבעיות. הם לא אלה שמשיגים מטרות שאפתניות", אומרת קרול קווין, מנכ"לית .Hire Authority, Inc, חברה מדלריי ביץ', פלורידה, שמתמחה בהכשרת אנשים לזיהוי עובדים בעלי רמת ביצועים גבוהה במהלך ראיונות עבודה. "הם פחות פרודוקטיביים, עלולים לייבש עסק, לגרום ללקוחות לעזוב, להיות בעלי גישה שלילית, ואם יש לכם מספיק מהם, אפילו להפיל את העסק כולו".

הדבר עלול להיות מרגיז במיוחד אם העובד שלכם בכל זאת בעל כישורים. הוא או היא פשוט סובלים מפגם או שניים באישיות ומעכירים את האווירה. אז מה עושים? איך אפשר לטפל במצב?

יכול להיות שהתשובה לשאלות האלה לא כל כך פשוטה כמו שאתם עשויים לחשוב, כך לפחות גילה קן קילפטריק. קילפטריק, נשיא Sylvia Marketing & Public Relations ב-King of Prussia, פנסילבניה, מספר שלפני מספר שנים קיבל לעבודה אשת תקשורת שביצעה עבורו עבודת פרילאנס. "ירח הדבש הסתיים מהר מאוד", אומר קילפטריק. לעובדת שלו היה הרגל גרוע להרגיז אנשים.

"אחד מהלקוחות הוותיקים והחשובים ביותר שלנו התקשר כדי לספר לי שהיא גרמה לאחד המנהלים להתרגז, עד כדי כך שכולם יכלו לשמוע אותו צורח בטלפון ומנתק", אומר קילפטריק. "בכל חודש קבעתי לעצמי תאריך יעד לסיום העסקתה, אבל בינתיים המשכנו לקבל פרויקטים מורכבים מלקוחות, שרק היא הייתה מסוגלת לטפל בהם, כך שהייתי לכוד. ההתנהגות גסת הרוח שלה והצורה שבה נהגה לענות לי, רק הלכו והחמירו". קילפטריק הרגיש משותק. "זה היה כמו לגרד קיסוס רעיל", הוא אומר. "היה כואב לי לפטר אותה, אבל הורג אותי להשאיר אותה".

אם גם לכם יש עובד ממורמר או בעייתי, הנה כמה טיפים שעשויים לעזור לכם לחולל מהפך אצל העובד הזה:

אל תתמהמהו עם פתרון הבעיה

אולי אתם מקווים שהעובד הבעייתי שלכם עובר תקופת הסתגלות וישתפר מעצמו, אבל סביר יותר שהבעיות שקשורות אליו יחמירו, במיוחד אם העובד הזה באמת מעכיר את האווירה. "שאלו כל מנכ"ל מנוסה, והוא יאמר לכם לקבל לעבודה לאט ולפטר מהר", אומרת לורי דרנביץ', יועצת למנהלים בשלבי צמיחה מניו יורק. "אם עובד לא משתנה ומאפשרים לו להמשיך בהתנהגותו הבלתי הולמת, הוא יפגע במורל ויגרום לאנשים הטובים שלכם לעזוב".

"אם עובד לא משתנה ומאפשרים לו להמשיך בהתנהגותו הבלתי הולמת, הוא יפגע במורל ויגרום לאנשים הטובים שלכם לעזוב"

 (לורי דרנביץ', יועצת למנהלים בשלבי צמיחה)

דרנביץ' מוסיפה, שאם בחרתם בפיטורים מהירים זה לא אומר שלא כדאי לנסות קודם להציל את המשרה של העובד שלכם. "אם העובד הזה הוא מתנגד קבוע, פסימיסט, מתלונן או מסרב לקחת אחריות על מעשיו, אל תתעלמו ממנו. ערבו אותו", היא אומרת. "אמנם מדובר במשהו שמנוגד לאינטואיציה, אבל רצוי שתקרבו אותו אליכם, במקום להרחיק אותו".

בכך, היא אומרת, אתם מעריכים את העובד, שייתכן שכמו ילד בעייתי פשוט חיפש תשומת לב באופןלא מודע. ואם זה לא עוזר? "אם אכן ניסיתם את זה וזה לא עוזר, הגיע הזמן להיפרד", אומרת דרנביץ'.

הוציאו את זה החוצה

בשלב מסוים, ורצוי מוקדם ככל האפשר, עליכם לשקול לספר לעובד שההתנהגות שלו מדרדרת את החברה. ואם עצם הרעיון ממלא אתכם אימה, הרי שאתם לא בעלי העסק היחידים שמתמודדים עם הבעיה הזו, כך לדברי רבקה ברנדון, יועצת גיוס וקבלה לעובדה מפארגו, דקוטה הצפונית.

"התחום הזה יכול להיות כל כך אפור עבור בעלי ומנהלי עסקים קטנים", אומרת ברנדון. "בעלי עסקים קטנים נוטים לעתים קרובות להשאיר אנשים בתפקידם זמן רב הרבה יותר ממה שהם צריכים כי הם לא מצליחים למצוא פתרון למצב".

ברנדון תומכת ב"טכניקת הסנדוויץ'" – להתחיל במשהו חיובי, לעבור לשלילי ואז לסיים את השיחה בנימה חיובית, כך שאתם והעובד שלכם לא תצאו מהפגישה לגמרי מדוכדכים. ברנדון נזכרת במקרה שבו "טכניקת הסנדוויץ'" עבדה בשבילה באופן יוצא מן הכלל. אחת מבין העובדים שלה הייתה נהדרת בשבעה מתוך שמונה ימים, טוענת ברנדון, אבל אם היה לה יום רע, כדאי היה לשמור מרחק. "נהגנו להתבדח שהיא יוצרת מאחוריה כפור כשהיא הולכת", אומרת ברנדון.

אבל זו לא הייתה בדיחה. העובדת הרסה את הווייב במשרד. ברנדון זימנה אותה, החלה באופן חיובי ואז תיארה בפני העובדת את המצב כפי שהוא. השתררה שתיקה מביכה, ואז העובדת נראתה באמת בהלם. "לא הייתי יכולה להיות מופתעת יותר אם היית אומרת לי שאני ג'ירפה", הגיבה. ברנדון לא הצליחה לעצור את צחוקה, והיה להן קל לסיים את השיחה בנימה חיובית. העובדת שוחחה עם עמיתיה וסיפרה להם על השיחה שלה עם ברנדון. היא ביקשה מכולם להעיר לה כשברור להם שהיא במצב רוח רע וכאשר היא זועפת, ובתוך מספר שבועות המצב השתנה.

מצד שני, לברנדון הייתה שיחת סנדוויץ' דומה עם עובדת ממורמרת אחרת, שיצאה מהמשרד מתייפחת. כך שלא, זה לא יצליח תמיד.

אם אתם בכל זאת מתעכבים, צפו לגרוע ביותר

העובד הבעייתי שלכם עלול להזיק לחברה בדרכים שאתם בכלל לא מודעים להן. גרג וורד, הבעלים של חברת קואצ'ינג וייעוץ מסן דייגו, ומחבר הספר "התנהגות רעה, בעיות של אנשים ומצבים בעייתיים" (Bad Behavior, People Problems & Sticky Situations), חושב שרוב המעסיקים "סולדים במידה מסוימת מעימותים", ומודה שגם הוא עצמו אשם בכך.

"לפני כמה שנים הייתה לי קבלנית משנה להדרכה שביצעה את עבודתה בצורה פשוט נהדרת, אבל נהגה לאחר באופן קבוע, ולא משנה כמה פעמים ביקשנו ממנה להקדים או להגיע בזמן. המדריכים האחרים שלי היו מתלוננים שהאיחורים שלה גרמו להם ללחץ משמעותי", אומר וורד. "לא עשיתי דבר בעניין עד שאחד מהמדריכים שלי, שהיה מגיע תמיד בזמן ועשה עבודה נהדרת, איים לעזוב אם לא אטפל ברצינות באיחורים של עמיתתו לעבודה".

וורד טוען שאם תתעלמו מהתנהגות של עובד בעייתי, טוב ככל שיהיה, "מובטח לכם שהמצב יחמיר. מעסיקים חייבים לקטוע התנהגות בעייתית באיבה, לפני שהיא משפיעה באופן שלילי על עובדים אחרים, על הלקוחות ועל החברה".

קילפטריק אכן פיטר בסוף את העובדת הבעייתית שלו. מכיוון שהיא מוכשרת, הוא עדיין משתמש בשירותיה לעבודות פרילאנס, אבל יש לה קשר מינימלי עם לקוחות, קל וחומר עם עובדיו האחרים. "היא לא יכולה לפגוע בצוות שלי",אומר קילפטריק, "וכאשר העברתי לאחרים חלק מהעבודה שלה גיליתי כי לעובדים הקיימים שלי יש פוטנציאל וכישרון שלא הייתי מודע להם".

הכתבה פורסמה במקור ב-27 בדצמבר 2016, באתר American Express OPEN forum

הכתבה תורגמה על-ידי אמריקן אקספרס ישראל מתוך כתבה מקורית שהופיעה באתרOPEN forum;אמריקן אקספרס העולמית ושלוחותיה(Amex entities) אינן אחראיות לדיוק התרגום.


אהבתם? שתפו את הכתבה
חזרה למעלה
;